Odliczenie VAT za media

Przez dostawę mediów należy rozumieć w szczególności:

  • dostawę energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
  • świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
  • świadczenie usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów,
  • świadczenie usług sanitarnych i pokrewnych.

Do końca roku 2013 w przypadku mediów obowiązywał szczególny moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT - z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli ten został określony w umowie. Oznaczało to, że również i odliczenia należało dokonać najwcześniej w terminie płatności.

Począwszy od roku 2014 przepisy w tym zakresie uległy sporej modyfikacji, w związku z czym prawo do odliczenia podatku VAT od tzw. mediów powstaje na zasadach ogólnych. Podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT najwcześniej w okresie, w którym otrzymał fakturę, pod warunkiem, że u dostawcy mediów powstał obowiązek podatkowy (a ten powstaje u dostawy w dacie wystawienia faktury), zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT.

Art. 86 ust. 10.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Co ważne, jeżeli podatnik nie dokona odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym powstało prawo do odliczenia podatku VAT, będzie mógł go dokonać zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, a więc w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli nabywca nie wykorzysta terminów umożliwiających odliczenie VAT z danej faktury za media, może obniżyć podatek należny poprzez korektę deklaracji VAT-7 za okres, w którym miał do tego prawo. Korektę taką można złożyć nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ewidencja faktury za media w systemie wfirma.pl

W celu prawidłowego zewidencjonowania faktury dokumentującej nabycie mediów w systemie wfirma.pl należy przejść do zakładki WYDATKI >> DODAJ WYDATEK >> FAKTURA VAT, jako rodzaj wydatku wybierając KOSZTY MEDIÓW I USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH.

Poza uzupełnieniem danych nabywcy oraz wartości należy pamiętać o prawidłowym wprowadzeniu dat, bowiem faktury za media od stycznia 2014 r. księgowane są do:

  • Księgi Przychodów i Rozchodów w dacie wystawienia,
  • Rejestru zakupu VAT, a co za tym idzie również do deklaracji VAT-7, trafiają zgodnie z datą odbioru.

Współtworzymy Poradnik Przedsiębiorcy

Setki wartościowych artykułów, porady rynkowych ekspertów - wszystko w jednym miejscu

Powrót z urlopu wychowawczego a składki na FP i FGŚP
Pracodawca zwolniony z opłacania składek na FP i FGŚP, za pracownice, które powracają do pracy z urlopu wychowawczego. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, przez jaki okres pracodawca zwolniony jest z obowiązku opłacania składek na fundusze!
Czytaj dalej
Użyczony samochód w firmie - polisa OC i AC w kosztach firmowych
Użyczony samochód w firmie a ubezpieczenie OC i AC w kosztach to kwestie częstych dywagacji przedsiębiorców. Czy koszty polisy dla użyczonego auta mogą być kosztem firmowym? Jeżeli tak to na jakiej podstawie je rozliczyć? Czy konieczna jest kilometrówka?
Czytaj dalej
Unijne znaki towarowe - czym są i ile wynoszą opłaty rejestracyjne?
Rejestracja znaków towarowych jest bardzo ważna - dzięki niej właściciel znaku ma możliwość ochrony swoich praw. Unijne znaki towarowe są cennym składnikiem majątku przedsiębiorstwa i podstawowym elementem promocji produktów i usług. Dowiedz się więcej!
Czytaj dalej