Strategia rozwoju firmy - klienci

Planowanie rozwoju firmy, wymaga działań na kilku polach. Podstawowym, lecz niestety często spotykanym wśród małych przedsiębiorców błędem, jest zaplanowanie tylko jednej strategii i skupienie uwagi wyłącznie na niej. Najlepszy efekt, który daje odzwierciedlenie w poziomie zysków, to połączenie kilku metod. Najważniejsze z nich, to pozyskiwanie nowych klientów, przy jednoczesnej dbałości o starych.


Zdobywanie nowych klientów w perspektywie oznacza wzrost zysków. Jednak zanim to nastąpi, musimy włożyć sporo pracy w  zainteresowanie potencjalnego nabywcy, oferowanym przez nas produktem oraz wzbudzić w nim chęć nabycia go. Musimy zatem uzbroić się w cierpliwość, bowiem klient potrzebuje czasu by obdarzyć nasza firmę zaufaniem. Na początku sprawdza firmę, zbiera o niej opinie i testuje produkt. Pozyskiwanie nowych nabywców wiąże się często z pewnymi niedogodnościami, jak np. obniżka cen czy skrócenie terminu wykonania usługi. Nie zawsze jednak takie działania dają gwarancję sukcesu, wcale nie rzadko zdarza się, że klient znajduje ofertę firmy konkurencyjnej, która okazuje się atrakcyjniejsza lub tak się mu wydaje i to z niej korzysta. Niemniej pozyskiwanie nowych nabywców, jest bardzo ważne w strategii rozwoju firmy i część naszej uwagi powinniśmy temu zagadnieniu poświęcić.


Szukając nowych klientów nie powinniśmy zapominać o tych, którzy korzystają już z naszych usług. Zadowolony nabywca, nie tylko będzie lojalny i wybaczy nam drobne błędy czy opóźnienia. Poleci nas także swoim znajomym, a jak wiadomo nic tak nie działa, jak poczta pantoflowa. Pamiętajmy również, że zadowolony klient poleci nas trzem osobom, a niezadowolony opowie o naszej nierzetelności dziesięciu.


Klient usatysfakcjonowany naszymi usługami darzy nas zaufaniem, możemy więc co pewien czas zaoferować mu jakąś nowość. Odświeżanie lub wzbogacanie oferty jest potrzebne firmie, brak takich zabiegów przez zbyt długi okres czasu, negatywnie wpływa na wizerunek. Ci, którzy nie mają zastrzeżeń do naszej firmy, chętniej skorzystają z proponowanych nowości, nawet wtedy, gdy jego cena nie będzie tak atrakcyjna, jak u konkurencji. Nie będą bowiem analizować poziomu ryzyka, związanego z wiarygodnością firmy oraz jakością oferowanych przez nią produktów. Zmniejsza to znacznie koszty, związane z promocją wprowadzanych nowości w grupie dotychczasowych klientów.


Firma nie może zaprzestać poszukiwania nowych klientów, to naturalny i potrzebny proces. Jednak nie można zapominać o lojalnych odbiorcach, bo może stać się on po pewnym czasie odbiorcą rozczarowanym. A to będzie miało nie tylko wpływ na wizerunek firmy, ale przede wszystkim na poziom zysków.

Współtworzymy Poradnik Przedsiębiorcy

Setki wartościowych artykułów, porady rynkowych ekspertów - wszystko w jednym miejscu

Jak wykonać przelew do ZUS po utworzeniu jednego konta
Od nowego roku zaczną obowiązywać zmiany w sposobie opłacania składek ZUS. Zmiany dotyczą wprowadzenia indywidualnego numeru rachunku składkowego (NRS). Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak od nowego roku prawidłowo wykonywać przelew do ZUS!
Czytaj dalej
Terminy wdrożenia JPK
Prowadząc jednoosobową działalność, jestem zobligowana do generowania JPK. Jakie terminy wdrożenia JPK mnie obowiązują?
Czytaj dalej
Jedno konto w ZUS - jakie zmiany nadchodzą?
Wraz z nowym rokiem, przedsiębiorców czekają duże zmiany w sposobie opłaca składek ZUS. Od stycznia zamiast trzech przelewów będzie dokonywany jeden - na jedno konto w ZUS. Jak będą rozliczane składki? Na jaki nr konta dokonywać wpłat? Sprawdź!
Czytaj dalej