W praktyce gospodarczej nierzadko zdarza się, że klient uchyla się przed płatnością - jak odzyskać pieniądze w takiej sytuacji? O tym, jakie są sposoby ubiegania się o zwrot należnej kwoty, opowiemy w tym artykule.
Data wykonania usługi ma znaczenie dla wyznaczenia momentu wystawienia faktury. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT fakturę należy bowiem wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po tym, w którym wykonano usługę. Faktura wyznacza (o ile nie zrobiono tego w innych postanowieniach umownych) termin zapłaty, w którym usługobiorca zobowiązany jest uiścić należność za wykonane czynności.
Dodatkowo data wykonania usługi co do zasady ma wpływ na dzień powstania obowiązku podatkowego zarówno na gruncie ustawy o podatku dochodowym:
jak i podatku VAT:
[alert-info]rt. 19a. ust. 1 ustawa o VAT
1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.
Wykonanie usługi, dla której stosuje się przepisy ogólne, nakłada więc na usługodawcę obowiązek odprowadzenia podatków. Dlatego też zależy mu, aby nabywca jak najszybciej wywiązał się z obowiązku zapłaty.
Kodeks cywilny zawiera przepisy dotyczące zobowiązań (w tym ich wykonania), nawołując do wypełnienia podstawowych celów transakcji.
Należytym wykonaniem umowy jest wywiązanie się ze zobowiązań, czyli m.in. zaspokojenie wierzytelności w stosunku do firmy, która wykonała usługę. Brak uiszczenia zapłaty w terminie jest więc nienależytym wykonaniem i narusza tym samym przepisy Kodeksu cywilnego.
Jest kilka sposobów na to, aby odzyskać pieniądze za wykonaną usługę. W zależności od sytuacji wiąże się to z mniej lub bardziej stanowczym nawoływaniem do zapłaty.
Dochodzenie swoich należności można rozpocząć od tzw. miękkiej windykacji - czyli przypominając klientowi o tym, iż termin zapłaty już minął, a zobowiązanie nie zostało uregulowane. Do wezwania do zapłaty można dołączyć informacje o:
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Jeżeli wezwania do zapłaty nie odnoszą skutku, sporządza się pisemnie ostateczne wezwanie do zapłaty, w którym informuje się dłużnika, że dalsze unikanie spłaty zobowiązania skutkować będzie skierowaniem sprawy na drogę sądową.
W tym celu można skorzystać z usług e-sądu lub sądu tradycyjnego, składając pozew i uiszczając za niego opłatę (jej wysokość zależy od przedmiotu sporu).
Postępowanie uproszczone - dochodzenie roszczeń wynikających z umów - opłaty stałe pod warunkiem, że wartość przedmiotu sporu nie przewyższa 20 tys. zł, wynoszą odpowiednio:
Jeżeli wartość przedmiotu sporu przekracza 10 tys. zł, konieczne będzie uiszczenie opłaty stosunkowej w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu, jednak nie niższej niż 30 zł i nie wyższej niż 100 000 zł (np. dla wierzytelności w wysokości 11 000 zł opłata wyniosłaby 550 zł). W przypadku elektronicznego postępowania upominawczego – EPU – stawka wynosi jedną czwartą (1/4) opłaty stosunkowej w postępowaniu zwykłym, która wynosi 5% wartości należności głównej. |
Po ogłoszeniu i uprawomocnieniu się wyroku oraz otrzymaniu nakazu zapłaty przedsiębiorca może zgłosić się do komornika w celu rozpoczęcia ściągania długu.
Są zatem możliwości i szanse na to, aby odzyskać pieniądze, choć może się to niejednokrotnie wiązać z koniecznością poniesienia kosztów. Dlatego też warto przeanalizować opłacalność dochodzenia długu i wyznaczyć granicę, której przekroczenie nie będzie miało sensu gospodarczego.