Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą zobowiązani są często do opłacania zobowiązań powstałych przed tym okresem. Czy przedsiębiorca może ponosić przychody i koszty w trakcie zawieszenia działalności? Wyjaśniamy!
Przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności nie może uzyskiwać bieżących przychodów z podstawowej działalności firmy. Natomiast ma on możliwość dokonywania sprzedaży składników majątku firmowego oraz może on osiągać przychód z należności powstałych przed datą zawieszenia działalności.
Zawieszenie działalności nie odbiera prawa do odliczenia kosztów uzyskania przychodów, które zostały poniesione w tym okresie. Tak więc, mimo zawieszenia przedsiębiorca może ponosić niektóre koszty podatkowe.
Do kosztów, które przedsiębiorca może ponosić w okresie zawieszenia należą: wydatki związane ze spłatą zobowiązań zaciągniętych przed okresem zawieszenia, m.in. opłaty leasingowe, opłaty za media, czy najem biura. Dodatkowo wydatki takie jak: opłata za przedłużenie polisy ubezpieczeniowej, czy opłacenie podatku od nieruchomości, również mogą znaleźć uzasadnienie uznania ich za koszt podatkowy pomimo zawieszenia.
Należy jednak pamiętać, że to przedsiębiorca powinien podejmować decyzję w określeniu, które z poniesionych wydatków są niezbędne dla funkcjonowania jego firmy w okresie zawieszenia oraz przy ewentualnej kontroli potrafić tego dowieść.
W trakcie trwania zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie opłaca zaliczek na podatek dochodowy, stąd rozliczenie kosztów podatkowych poniesionych w okresie zawieszenia następuje w pierwszej zaliczce na podatek dochodowy wyliczanej za miesiąc odwieszenia działalności bądź w zeznaniu rocznym, jeżeli zawieszenie obejmuje przełom roku.
Koszty w trakcie zawieszenia działalności nie pomniejszają podstawy wyliczenia składki zdrowotnej. W tym celu wartość kosztów z okresu zawieszenia działalności w systemie wFirma.pl należy wprowadzić w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » ZUS » SKŁADKA ZDROWOTNA » KOSZTY W TRAKCIE ZAWIESZENIA.
Przychody w trakcie zawieszenia działalności nie wchodzą do podstawy wyliczenia składki zdrowotnej. Wartość przychodów z okresu zwieszenia działalności w systemie wFirma.pl należy wprowadzić w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » ZUS » SKŁADKA ZDROWOTNA » PRZYCHODY W TRAKCIE ZAWIESZENIA.