Przychody i koszty w trakcie zawieszenia działalności

Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą zobowiązani są często do opłacania zobowiązań powstałych przed tym okresem. Czy przedsiębiorca może ponosić przychody i koszty w trakcie zawieszenia działalności? Wyjaśniamy!

Przychody w trakcie zawieszenia działalności

Przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności nie może uzyskiwać bieżących przychodów z podstawowej działalności firmy. Natomiast ma on możliwość dokonywania sprzedaży składników majątku firmowego oraz może on osiągać przychód z należności powstałych przed datą zawieszenia działalności. 

Przychód ze sprzedaży środka trwałego w okresie zawieszenia nie powoduje konieczności zapłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży. Rozliczenie osiągniętego przychodu nastąpi w pierwszej zaliczce na podatek dochodowy wyliczanej za miesiąc odwieszenia działalności bądź w zeznaniu rocznym, jeżeli zawieszenie obejmuje przełom roku.

Koszty w trakcie zawieszenia działalności

Zawieszenie działalności nie odbiera prawa do odliczenia kosztów uzyskania przychodów, które zostały poniesione w tym okresie. Tak więc, mimo zawieszenia przedsiębiorca może ponosić niektóre koszty podatkowe. 

Do kosztów, które przedsiębiorca może ponosić w okresie zawieszenia należą: wydatki związane ze spłatą zobowiązań zaciągniętych przed okresem zawieszenia, m.in. opłaty leasingowe, opłaty za media, czy najem biura. Dodatkowo wydatki takie jak: opłata za przedłużenie polisy ubezpieczeniowej, czy opłacenie podatku od nieruchomości, również mogą znaleźć uzasadnienie uznania ich za koszt podatkowy pomimo zawieszenia.

Należy jednak pamiętać, że to przedsiębiorca powinien podejmować decyzję w określeniu, które z poniesionych wydatków są niezbędne dla funkcjonowania jego firmy w okresie zawieszenia oraz przy ewentualnej kontroli potrafić tego dowieść.

Podczas zawieszenia działalności gospodarczej odliczeniu nie podlegają odpisy amortyzacyjne począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zawieszenie działalności, co wynika wprost z ustawy o PIT. Po wznowieniu działalności możliwa jest kontynuacja dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

W trakcie trwania zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie opłaca zaliczek na podatek dochodowy, stąd rozliczenie kosztów podatkowych poniesionych w okresie zawieszenia następuje w pierwszej zaliczce na podatek dochodowy wyliczanej za miesiąc odwieszenia działalności bądź w zeznaniu rocznym, jeżeli zawieszenie obejmuje przełom roku.

Koszty w trakcie zawieszenia działalności w systemie wFirma.pl

Koszty w trakcie zawieszenia działalności nie pomniejszają podstawy wyliczenia składki zdrowotnej. W tym celu wartość kosztów z okresu zawieszenia działalności w systemie wFirma.pl należy wprowadzić w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » ZUS » SKŁADKA ZDROWOTNA » KOSZTY W TRAKCIE ZAWIESZENIA.

 

koszty w trakcie zawieszenia działalności

 

Przychody w trakcie zawieszenia działalności w systemie wFirma.pl

Przychody w trakcie zawieszenia działalności nie wchodzą do podstawy wyliczenia składki zdrowotnej. Wartość przychodów z okresu zwieszenia działalności w systemie wFirma.pl należy wprowadzić w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » ZUS » SKŁADKA ZDROWOTNA » PRZYCHODY W TRAKCIE ZAWIESZENIA.

Czegoś zabrakło? Skontaktuj się z nami
Stale wspieramy naszych klientów poprzez indywidualne podejście do każdej sprawy. Do tej pory udzieliliśmy ponad 40 000 porad z zakresu księgowości, podatków, kadr i prawa gospodarczego. Dostarczamy niezbędną wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na efektywne zarządzanie firmą.
Angelika Borowska Dyrektor Biura Obsługi Klienta Podpis eksperta wfirma
Ekspert wfirma Angelika Borowska