Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron jest formą zakończenia stosunku pracy, która może zostać dokonana z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. W tym przypadku nie obowiązuje okres wypowiedzenia, a strony mogą ustalić dowolną datę rozwiązania umowy.
Aby rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron, konieczne jest podpisanie przez obie strony porozumienia w tej sprawie. Porozumienie powinno zawierać następujące informacje:
datę i miejsce jego zawarcia,
dane identyfikacyjne pracownika i pracodawcy,
oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę za porozumieniem stron,
datę rozwiązania umowy,
podpisy obu stron.
Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron jest możliwe tylko wtedy, gdy obie strony wyrażą na to zgodę. Odmowa zawarcia porozumienia może nastąpić w formie pisemnej lub ustnej. Jeśli pracodawca nie odpowie na propozycję pracownika, uważa się, że odrzuca ją.
W przypadku rozwiązania umowy za porozumieniem stron w formie pisemnej, pracodawca powinien odpisać na pismo pracownika, wyrażając zgodę lub odmowę. Jeśli nie odpowie, rozwiązanie umowy nie nastąpi w proponowanej dacie.
Odmowa zawarcia porozumienia nie oznacza, że pracownikowi zaczyna biec okres wypowiedzenia. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy pracownik w swojej propozycji zawrze informację, że w przypadku odmowy pismo staje się wypowiedzeniem umowy. W przeciwnym razie pracownik pozostaje zatrudniony i może rozwiązać umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub zawrzeć porozumienie w sprawie skrócenia okresu wypowiedzenia.
Korzystając z systemu wFirma w module Kadry można rozwiązać umowę z pracownikiem w dowolny sposób. W tym celu należy przejść do zakładki KADRY » UMOWY » zaznaczyć umowę, którą chcemy zakończyć » DODAJ » ZAKOŃCZENIE i wybrać sposób rozwiązania umowy.
To bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ na podstawie wybranej formy zakończenia umowy, w dokumentach takich jak rozwiązanie/wypowiedzenie umowy, świadectwo pracy podstawiają się odpowiednie informacje.