Zatrudnienie na kontrakt stało się popularne, coraz więcej osób wybiera taką formę zatrudnienia. Czym jest i czy jest to umowa zlecenie? Jak ją rozliczać?
Ani przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani Kodeks cywilny nie normują pojęcia kontrakt menedżerski. Umowę taką zalicza się do umów nienazwanych, zawieranych w ramach swobody umów. Czyli zawierając kontrakt, strony mogą swobodnie formułować łączący je stosunek. Oznacza to, że w przypadku kontaktu można zdecydować się na zupełnie inne zasady rozliczenia niż w przypadku umowy o pracę.
Przyjmuje się, że pracownik kontraktowy może być:
Umowa kontraktowa łączy w sobie cechy umowy o pracę z umową zleceniem. Osoba, pracująca na kontrakcie, nie ma etatu, ale swoiste szefostwo zapewnia jej stałe zatrudnienie.
W związku, z tym że w prawie nie istnieje definicja umowy kontraktowej, dlatego przyjmuje się, że umowa taka działa tak jak umowa zlecenie.
Osoba na kontrakcie podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach, jakie zostały określone w odniesieniu do zleceniobiorców. Czyli podlega obowiązkowo:
Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne, a przystąpienie do niego może nastąpić tylko wtedy, na wniosek ubezpieczonego.
Dochody uzyskane z kontraktu menedżerskiego są opodatkowane jako dochody z działalności wykonywanej osobiście. Przepisy ustawy o PIT dają menedżerom z kontraktem menedżerskim możliwość uwzględniania jedynie zryczałtowanych kosztów takich same, jak w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę.
Kontrakt w systemie można dodać z poziomu zakładki KADRY » PRACOWNICY. Po zaznaczeniu pracownika należy nakierować kursor na opcję WYSTAW i wybrać opcję UMOWĘ » KONTRAKT MENEDŻERSKI.
Kontrakt menedżerski rozliczony w systemie jest na podstawie listy płac, którą należy wygenerować w zakładce KADRY » LISTY PŁAC » DODAJ.
Szczegółowo został to opisane: Jak rozliczyć kontrakt menedżerski na wFirma.pl?