Gdy pracownik zmarł w czasie trwania stosunku pracy lub po jego zakończeniu (okresie pobierania zasiłku z tytułu niezdolności do pracy powstałej wskutek choroby), pracodawca jest zobowiązany wypłacić odprawę pośmiertną. Czy odprawa pośmiertna można być wypłacona w ratach?
Odprawa pośmiertna przysługuje następującym członkom rodziny pracownika:
Prawo do odprawy pośmiertnej nie wchodzi w skład spadku. Więc jeśli nie ma osób uprawnionych do jej otrzymania, pracodawca nie ma obowiązku wypłacać odprawy.
Odprawa pośmiertna nie przysługuje członkom rodziny, w sytuacji gdy pracodawca ubezpieczył pracownika na życie, a odszkodowanie wypłacone przez instytucję ubezpieczeniową jest wyższe niż kwota odprawy.
Wysokość odprawy jest uzależniona od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy i wynosi równowartość:
Wysokość wspomnianego wynagrodzenia ustala się zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy. Według § 2 ust. 1 pkt 8 odprawę pośmiertną oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego.
Odprawa pośmiertna dzielona jest w częściach równych pomiędzy wszystkich uprawnionych członków rodziny. W sytuacji, gdy po zmarłym pracowniku pozostał tylko jeden członek rodziny uprawniony do odprawy pośmiertnej, przysługuje mu odprawa w wysokości połowy odpowiedniej kwoty.
Aby otrzymać odprawę osoby uprawnione powinny zgłosić się do byłego pracodawcy zmarłego pracownika, przedstawiając odpowiednią wymaganą dokumentację. W określonych przypadkach mogą być wymagane takie dokumenty jak: akt zgonu zmarłego pracownika, akt małżeństwa, zaświadczenie z ZUS o spełnieniu wymagań do uzyskania renty rodzinnej, kserokopia dokumentu tożsamości czy też postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku. O przyznanie odprawy pośmiertnej należy wystąpić do 3 lat od dnia śmierci pracownika, gdyż roszczenie to ulega przedawnieniu z upływem tego terminu.
Przyjmuje się że odprawa jest świadczeniem pieniężnym mającym charakter jednorazowy. Niedopuszczalne jest zatem wypłacenie jej w ratach.
W związku ze śmiercią pracownika, pracodawca ma dodatkowe obowiązki. System wFirma pomaga w ich wypełnieniu. Pierwszym krokiem jest wprowadzenie zakończenia umowy o pracę w zakładce KADRY » UMOWY poprzez zaznaczenie danej umowy » nakierowanie kursora na opcję DODAJ » ZAKOŃCZENIE, gdzie można wybrać podstawę rozwiązania umowy: z powodu śmierci pracownika.
Dzięki czemu wynagrodzenie i odprawa, wypłacane po śmierci pracownika członkom jego rodziny, będą zwolnione ze składek ubezpieczeniowych, ale odprowadza się od nich zaliczkę na podatek w wysokości 12%.