Jak założyć działalność gospodarczą?

Własny, dobrze prosperujący biznes to cel każdego początkującego przedsiębiorcy. Przed rozpoczęciem i rozkręceniem działalności najczęściej zniechęca natłok formalności, które należy spełnić. Na szczęście nie każda działalność wymaga godzin spędzonych w urzędzie. Przeczytaj, jak ją zarejestrować krok po kroku!

Forma prowadzenia działalności

Przed dokonaniem oficjalnej rejestracji firmy w urzędzie należy podjąć parę kluczowych decyzji, które będą miały wpływ na późniejsze rozliczenie z fiskusem. Na samym początku przyszły przedsiębiorca musi określić formę organizacyjną i prawną swojej działalności. Jeśli wybór został dokonany, można przejść do kwestii formalnych. O tym jakie są najczęściej wybierane formy prowadzenia działalności i na co zwrócić uwagę, dowiesz się z filmu, przygotowanego przez naszych ekspertów, który dostępny jest tutaj.

Rejestracja firmy krok po kroku

Wniosek do CEIDG

Złożenie wniosku o wpis do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej  jest pierwszym krokiem, który pozwoli firmie zaistnieć i zostać uwzględnionym w spisie, który uwzględnia wszystkie Jednoosobowe Działalności Gospodarcze w Polsce. Po dokonaniu rejestracji przedsiębiorca otrzyma numer identyfikacyjny w postaci numeru NIP. 

Wypełniając formularz należy przygotować najważniejsze dane, które uwzględnią takie informacje, jak:

  • nazwa firmy
  • data jej założenia
  • profil działalności, 
  • siedziba firmy, adres oddziału firmy, miejsce prowadzenia działalności.

Należy wspomnieć, że rejestracja firmy nic nie kosztuje, a zgłoszenia nie muszą dokonywać podmioty, których przychody nie przekraczają 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Rejestracja w urzędzie statystycznym

Po uzyskaniu wpisu do CEIDG kolejnym obowiązkiem przedsiębiorcy, który musi zostać dopełniony w ciągu 14 dni jest wystąpienie o nadanie numeru REGON do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem formularza CEIDG-1.

Rejestracja w Urzędzie Skarbowym

Kolejnym krokiem jest zawiadomienie Urzędu Skarbowego o fakcie rozpoczęcia prowadzenia działalności do celów podatkowych. Zgłoszenia dokonuje się wypełniając wniosek CEIDG-1. Jeśli przedsiębiorca podjął decyzję o zostaniu podatnikiem VAT musi złożyć również druk VAT-R. W sytuacji, gdy od początku wiadome jest, że transakcje handlowe będą nawiązywane z kontrahentami z innych państw UE, przedsiębiorca zobligowany jest do rejestracji jako podatnik VAT-UE.

Rejestracja do ZUS

Rejestracji do ZUS również dokonuje się korzystając z formularza CEIDG-1. By zgłosić pracowników i osoby współpracujące, jeśli takie występują, należy osobiście zgłosić się do ZUS w ciągu 7 dni od daty zatrudnienia. 

W celu zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego należy złożyć następujące formularze:

  • ZUS ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek (osoba fizyczna),
  • ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych / zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej,
  • ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych.

Zgłoszenie do Sanepidu i PIP (Państwowej Inspekcji Pracy)

Jeśli przedsiębiorca decyduje się zatrudnić pracowników w ramach prowadzenia działalności, musi dokonać zgłoszenia tego faktu do Państwowej Inspekcji Pracy. Zgłoszenia do Sanepidu muszą natomiast dokonać przedsiębiorcy, których profil działalności związany jest z żywnością, handlem artykułami spożywczymi, usługami gastronomicznymi lub hotelarskimi albo prowadzeniem salonu fryzjersko-kosmetycznego czy gabinetu medycznego.

Rejestracja firmy a rachunek bankowy

W pewnych przypadkach rejestracja firmy będzie wiązać się z koniecznością założenia rachunku bankowego. Transakcje w przedsiębiorstwie, których kwota przekracza 15 000 zł, muszą zostać dokonane za pomocą przelewu i w takich sytuacjach rachunek bankowy może okazać się niezbędny. Rachunek może posłużyć również przy rozliczeniu z ZUS, Urzędem Skarbowym lub kontrahentami.

Pieczątka firmowa w przedsiębiorstwie

Choć nie jest to rzecz niezbędna, pieczątka w przedsiębiorstwie może przydać się podczas dopełniania formalności firmowych. Pieczątka musi zawierać takie dane, jak nazwa, siedziba, numer NIP firmy lub numer telefonu.

Rozliczenie z urzędem skarbowym, jako obowiązek przedsiębiorcy

Podstawowym i najważniejszym obowiązkiem przedsiębiorcy, który dokonał już rejestracji firmy i oficjalnie prowadzi działalność jest dokonywanie rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym. Obowiązek ten dotyczy każdej osoby prowadzącej działalność rejestrowaną, bez względu na dochody, które osiągnie firma. 

Sposób rozliczenia będzie zależeć od formy opodatkowania, na którą zdecyduje się przedsiębiorca. Prowadząc księgowość uproszczoną do wyboru są cztery sposoby rozliczenia z urzędem: podatek liniowy, zasady ogólne, ryczałt ewidencjonowany oraz karta podatkowa. Wybór, którego dokona przedsiębiorca powinien być dobrze przemyślany i dopasowany do profilu prowadzenia działalności.

Program do prowadzenia księgowości w firmie

Rozliczając się z urzędem, przedsiębiorca jest zdany na samego siebie. Oprogramowanie do prowadzenia księgowości jest znacznie ułatwia prowadzenie spraw firmowych i jest często stosowaną przez podatników. Księgowość online to rozwiązanie, z którego korzysta obecnie coraz więcej przedsiębiorców chcących zaoszczędzić czas oraz środki finansowe. 

Najpopularniejszym rozwiązaniem dostępnym na rynku jest oprogramowanie do prowadzenia księgowości online - wFirma. Program jest na bieżąco aktualizowany oraz dostosowany do zmian podatkowych. Wypróbuj system przez 30 dni za darmo i przekonaj się, jak działa!

 

Czegoś zabrakło? Skontaktuj się z nami
Zapewniamy regularne aktualizacje systemu, które odpowiadają na potrzeby naszych klientów i są zgodne z obowiązującym stanem prawnym. Gwarantujemy bezpieczeństwo korzystania z serwisu, nad którym nieustannie czuwają eksperci z zakresu prawa.
Ewa Szpytko-Waszczyszyn Dyrektor Działu Prawnego Podpis eksperta wfirma
Ekspert wfirma Ewa Szpytko-Waszczyszyn