Pracodawca zobowiązany jest, do prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Aktualnie może wybrać formę prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej (elektroniczna lub papierowa) według swoich życzeń. Elektroniczne akta osobowe pracownika w założeniu mają zmniejszyć koszty związane z przechowywaniem i obsługą dokumentacji pracowniczej.
Zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej są szczegółowo opisane w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej. Zgodnie z nim, akta osobowe powinny składać się z czterech części A, B, C, D.
Akta osobowe część A to miejsce, w którym gromadzi się dokumenty pozyskane w związku z ubieganiem się o zatrudnienie. Część B to miejsce na dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia. W kolejnej części C gromadzi się dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia danej osoby. Akta osobowe część D to miejsce na przechowywanie dokumentów związanych z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonych w innych przepisach.
Obecnie okres przechowywania akt zależy od tego kiedy zatrudniono daną osobę. Dla pracowników zatrudnionych
Ustawodawca dopuszcza jednak możliwość skrócenia okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej z 50 do 10 lat, jednak tylko dla:
Rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej określa szczegółowo wymogi przechowywania i prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej. Wśród wymagań, które musi spełniać system przeznaczony do prowadzenia i przechowywania dokumentacji wymienia się:
Przedsiębiorcy prowadzący rozliczenia kadrowe w systemie wFirma Kadry i Płace w łatwy sposób mogą prowadzić dokumentację w formie elektronicznej. Platforma posiada funkcję prowadzenia elektronicznych teczek akt osobowych, w pełni zgodnych z wymogami określonymi przez ustawę. Archiwum dokumentów umożliwia samodzielne pobieranie dokumentów.
Akta osobowe są przechowywane w jednym miejscu, zgodnie z ustawowymi wymogami. Zapewniamy bezpieczne narzędzie służące do prowadzenia elektronicznych akt osobowych oraz dokumentacji pracowniczej. Prowadzenie e-akt osobowych w naszym systemie jest niezwykle proste i intuicyjne.
Teczka akt osobowych w systemie wFirma tworzone jest automatycznie podczas dodawania do systemu pracownika w zakładce KADRY » PRACOWNICY » DODAJ. W tym momencie w szczegółach pracownika w zakładce DOKUMENTY zostają utworzone dwa foldery: Akta osobowe i Dokumenty pracownicze. Gdzie można prowadzić elektroniczne akta osobowe.
System wFirma Kadry i Płace spełnia warunki wymienione w przepisach, a co za tym idzie, może stanowić narzędzie do prowadzenia elektronicznych akt osobowych i dokumentacji pracowniczej. Sprawdź!